O tai-chi je ťažké jednoznačne povedať, čo to vlastne je.

Tak ako „Tao“ je ľahšie opísať tým čím nie je, ako tým čím je, je aj o tai-chi ťažké jednoznačne povedať, čo to vlastne je. Najviac nám vždy povie naša vlastná praktická skúsenosť.

O tai-chi je ťažké jednoznačne povedať, čo to vlastne je.

Tak ako „Tao“ je ľahšie opísať tým čím nie je, ako tým čím je, je aj o tai-chi ťažké jednoznačne povedať, čo to vlastne je.

Najviac nám vždy povie naša vlastná praktická skúsenosť.

Zjednodušene však môžeme Tajči (Taiqi, Taichi, Taiji Quan, Tai Chi Chuan, …) charakterizovať ako sériu pomalých, harmonických pohybov, kde sa kladie veľký dôraz na správne držanie tela, dýchanie a súlad pohybu tela a mysle.  

Cieľom je aktivácia životnej energie Čchi (Qi, Chi) a jej voľné prúdenie telom.

Základné princípy tajchi majú korene v taoizme. Zdôrazňuje sa hlavne využitie energie Jin a Jang pri cvičení. Tajči sa často označuje ako meditácia v pohybe (dynamická meditácia), pretože navodzuje hlbký pocit uvoľnenia, sústredené vnímanie a utíšenie vnútorného dialógu.

Tajči je vlastne akési spojenie zdravotného cvičenia s dynamickou meditáciou, bojovým umením (sebeobrana) a Qi Gongom (energetické cvičenie).

Tajči, v doslovnom preklade box najvyššieho vrcholu, bolo vytvorené ako bojové umenie. Neskôr bolo pretvorené na zdravotné cvičenie, gymnastiku, športovú disciplínu a pod. V súčasnosti je jedno z najpopulárnejších cvičení v Číne a jedno z najrozšírenejších vnútorných bojových umení vo svete. Vnútorných preto, lebo vnútro sa tu premieta navonok, teda myseľ a následne energia Qi, určujú pohyb tela, postoj a pod. „Všetko je dosiahnuté mysľou. Myseľ vedie Qi a Qi vedie telo.“

Hlboké uvoľnenie v tajči pozitívne ovplyvňuje centrálnu nervovú sústavu a uvolňuje fyzický a emocionálny stres. Pravidelným cvičením sa zvyšuje telesné uvedomenie, intuícia, rozvíja sa sila a pružnosť. Tajči má priaznivé účinky na vnútornú rovnováhu v organizme, teda na zdravie. Mnoho ľuďom pomohlo s problémami ako je hypertenzii, syndróm karpálneho tunela, obrna, bolesti chrbtice, zažívacie problémy, nervové problémy, chronický únavový syndróm, artritída, hepatitída atď.

Existuje 5 tradičných štýlov tajči: Jang, Wu, Čchen, Chao (Hao), Sun a kombinované štýly. Každý z týchto štýlov má iný prístup k pohybom, označovaných ako „formy“. Tieto formy (série pohybov) sa zo začiatku vykonávajú pomaly, s dôrazom sa správnosť a presnosť pohybu, a to je prevažne tá podoba tajči, ako ju pozná laická verejnosť. Neskôr môžu byť tieto pohyby vykonávané až s neuveriteľnou dynamikou, kedže existujú aj dynamické formy. Každý pohyb z formy má svoje reálne bojové použitie a súčasne nejakým konkrétnym spôsobom ovplyvňuje cirkuláciu energie Qi v tele. Pomalé vykonávanie pohybov je zo začiatku nevyhnutné preto, aby nedochádzalo k porušovaniu základných princípov tajči, a to až do ich úplného zautomatizovania. Patrí sem napríklad pohyb po kruhu, správne držanie tela, prenášanie a vedenie sily, pohyb vychádzajúci z ťažiska (hara, dantien), plynulosť pohybu atď. Táto forma nácviku rozvíja vnímanie a cítenie. Potom nasleduje nácvik zameraný na rozvoj sily (energie).

Prax Taiji Quanu môžeme rozdeliť na:

  • Tao Chuan (formy)
  • Tui Shou (cvičenie v pároch)
  • Tradičné zbrane (meč, šabľa, palice, ...)
  • San Shou (bojové aplikácie)
  • Qi Gong (energetické cvičenie)

V posledných rokoch sa rozvinili mnohé netradičné formy tai-chi, ktoré sú veľmi zjednodušené a venujú málo pozornosti presnému postaveniu tela a energetickým mechanizmom, ktoré sú základom pre tradičné formy tai-chi.

Na záver jeden citát z klasických textov o tajči ako o ceste sebapoznania: „Pokiaľ je niečo najdôležitejšie, tak je to otvorená myseľ. Pokiaľ je myseľ otvorená, tak môže byť naším učiteľom kvet, vietor, voda, človek prechádzajúci cez ulicu, … Pokiaľ je myseľ zatvorená alebo preplnená, môžete stáť priamo vedľa Ježiša, môže k Vám hovoriť sám Buddha, môžete jazdiť mnoho tisíc kilometrov navštevovať slávnych majstrov a nepochopíte vôbec nič.“

Ak hľadáte kurz tajči, vyberte si podľa Vášho bydliska z nášho Katalógu cvičiteľov taiči na Slovensku.

Mohlo by vás zaujímať:
Qi Gong, Čchi kung – jednota dýchania, tela a mysle
Joga
Formy jogy - ktorú si vybrať ?
Pilates – korektívne cvičenie
Meditácia a karma
Zenová meditácia a zen terapia
Čínska masáž Tuina
Shiatsu - japonská tlaková masáž

Paula Hrešková Autor článku: Ing. Paula Hrešková
Pracuje ako shiatsu terapeut a v oblasti alternatívnej medicíny sa pohybuje už viac ako 15 rokov. Úspešne absolvovala viacero kurzov a výcvikov, spomeňme, homeopatický kurz, Shiatsu, Dornova metóda, kraniosakrálna terapia, práca s energiou, reiki a pod. V roku 2013 založila internetový portál/blog paula.sk s cieľom poskytovať čo najobjektívnejšie informácie v otázkach zdravia, výživy, pohybu, materstva atď., ktoré by mohli pomôcť tým, ktorí to práve potrebujú. Čítaj viac ...

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

zdielat facebook linkedin pinterest twitter blogger enlace oblúbené
 
Upozornenie: Uvedené informácie majú informatívny charakter. Za správnosť informácií neručíme. Akékoľvek používanie nami poskytovaných informácií je na vlastnú zodpovednosť. Pred začatím terapie, detoxikácie alebo pôstu sa vždy poraďte so svojim lekárom alebo online na zdravie.sk.
 
na začiatok stránky
Sledujte nás   FACEBOOK   TWITTER
 
S