Od vypuknutia pandémie už uplynul nejaký ten čas a s jej príchodom, sa naše životy vo veľa smeroch zmenili. Okrem iného, sme boli nútení tráviť viac času doma, pretože naše obľúbené podniky, reštaurácie či fitness centrá boli zatvorené. Veľa z nás sa naučilo variť, či dokonca upiecť si vlastný chlebík. Počas pandémie sa však zmenilo aj naše nákupné správanie. Pozrime sa preto spolu na nasledujúci prieskum, ktorý urobila agentúra 2muse.
Podľa prieskumu vykonaného agentúrou 2muse, upravili svoje nákupné zvyklosti takmer tri štvrtiny ľudí. Kým ešte pred pár mesiacmi chodilo do obchodu každý deň, alebo aspoň dva razy do týždňa viac ako 8 z 10 Slovákov, teraz oveľa viac ľudí nakupuje len raz za sedem dní. Až polovica respondentov v prieskume spotrebiteľských preferencií uskutočneného pre spoločnosť BILLA* uviedla, že na nákup chodí raz do týždňa, alebo dokonca ešte menej často.
Snažíme sa jesť doma a menej často, aby sme nepriberali
Kým na začiatku vypuknutia pandémie sa mnohí zákazníci uchyľovali k veľkým nákupom do zásoby, teraz až 20 % opýtaných tvrdí, že nakupuje menej, ako obvykle. Takmer polovica svoje nákupné zvyky nezmenila a len 15 % si z obchodu odnesie viac, ako pred pandémiou. Ľudia sa viac zameriavajú na širší sortiment potravín, z ktorých si dokážu navariť vyváženú stravu priamo doma. Dôvody sú najmä obmedzený pohyb a obavy z priberania. Nakupujúci tak čoraz viac do košíkov vkladajú čerstvé potraviny, ako je ovocie, zelenina, pečivo a mäso. Obchodný reťazec na zvýšený dopyt zareagoval posilnením svojej privátnej značky Slovenská farma. Aktuálnu ponuku čerstvých a trvanlivých potravín nájdu zákazníci BILLA nielen prostredníctvom tlačených letákov, ale aj pohodlne on-line. Billa leták vychádza pravidelne a platí vždy od stredy do utorka. V týždennej ponuke je vždy pripravená zľava na vybrané základné potraviny, ako napríklad na niektoré druhy mäsa, zeleniny či ovocia.
Preferujeme domácu stravu nad donáškou
Len 2 % opýtaných uviedlo, že si nechávajú jedlo doniesť domov. Naopak, až dve tretiny si doma varí. Ostatní siahajú skôr po polotovaroch. Tí, ktorí vo svojom príbytku varia, najčastejšie pripravujú klasické slovenské jedlá (76 % opýtaných), jedlá jednoduché na prípravu (72 %) a na prísady (50 %). Na zdravé jedlá sa zameriava 43 % respondentov.
Sme viac ochotní urobiť niečo aj pre druhých
Počas obdobia pandémie vzrástla aj ochota Slovákov urobiť niečo pre ľudí zo svojho okolia. Až 85 % opýtaných potvrdilo, že v prípade potreby nakúpia aj pre starších, ktorí to najviac potrebujú. A to aj vtedy, ak by to neboli ich rodinní príslušníci.
*Prieskum spotrebiteľských preferencií pre spoločnosť BILLA uskutočnila prieskumná agentúra 2muse na vzorke 500 respondentov počas mesiaca apríl 2020.